Je eigen Wie Is De Mol spel organiseren
Wie is de Mol (WIDM) is één van de best bekeken programma's op de Nederlandse televisie. En bovendien is het het programma waar misschien wel het meest bij wordt meegeleefd. Enkele weken per jaar is de zoektocht naar de Mol het meest besproken onderwerp bij de koffieautomaten en terecht, eigenlijk wil iedereen toch ook wel een keer meespelen?
Helaas blijft de droom om samen met Pieter Jan af te reizen naar een ver, onherbergzaam oord voor de meesten van ons bedrog. Toch is het niet onmogelijk om een beetje WIDM zelf in huis te halen. Er worden voor bijvoorbeeld bedrijfs uitjes of verjaardagen hele WIDM dagen georganiseerd. Tegen betaling van veel geld trek je dan met een groep een stad in om allemaal opdrachten uit te voeren en om de Mol te ontmaskeren. Gegarandeerd succes, maar tegen een behoorlijk prijskaartje! En dat terwijl je het ook gewoon allemaal zelf kan bedenken! Alles wat je nodig hebt is een beetje inspiratie en deze artikelen!
Wil je een WIDM spel maken dan moet je namelijk gewoon creatief na denken over je omgeving. Je kan met alles wel een leuk spel bedenken. Zo verandert een leeg schoolgebouw in een plek voor een speurtocht, een winkelstraat wordt een vossenjacht en een groot weiland is perfect voor een spel waarbij je niet mag praten en communicatie over grote afstand dus zonder geluid zal moeten. In de bijgevoegde artikelen vindt je verdere uitwerkingen van spellen die zich bij mij al goed bewezen hebben, gebruik ze gerust als inspiratie bron!
De organisator neemt de rol van Pieter Jan op zich. Die bedenkt de spellen, bereid ze voor en presenteert ze aan de deelnemers. In mijn ervaring was het handig dat PJ ook wist wie de mol is (de echte PJ weet dit namelijk niet). Maar de mol moet van tevoren weten wat de opdrachten zijn, om zo voorbereid te kunnen beginnen, daarvoor moet PJ wel die opdrachten door kunnen sturen!
Hierbj vindt je de artikelen om je op weg te helpen. Het eerste artikel is een beschrijving van de eerste WIDM avond die ik georganiseerd heb, met alle bijhorende spellen. Het tweede artikel bevat spellen van de tweede keer dat ik zo'n avond georganiseerd heb, meer inspiratie voor spellen dus! Het derde artikel bevat een beschrijving van jokerspellen, spellen waarbij extra jokers te verdienen zijn om deelnemers door de executies te helpen. Jokers gebruiken is een erg leuke toevoeging die het spel een stukje diepgang geeft, zeker een aanrader!
Ik hoop ook nog een extra artikel toe te kunnen voegen met spellen die we gedaan hebben en als we nog vaker een avond organiseren zal ik ook die spellen toevoegen. Ook zal er nog een artikel volgen over hoe de tests en executies te organiseren.
In ieder geval heel veel plezier met het spelen van je eigen WIDM-spel! Hopelijk met net zo veel plezier als dat mijn ervaring is!